Spärra bankkort – telefonnummer att ringa
Om du har tappat bort eller blivit bestulen på ditt bankkort, betalkort eller kreditkort är det viktigt att du genast anmäler det till kortets utfärdare. I samband med att du fick ditt kort har du säkert också fått information om vad du ska göra vid en förlustanmälan. För att göra det enklare har vi här sammanställt en lista med de vanligaste svenska kortutgivarnas spärrtjänster.
Telefonnummer du ska ringa för att spärra ditt kort
Kortutgivare | Telefonummer att ringa | Länk | |
Från Sverige | Från utlandet | ||
Swedbank | 08 – 411 10 11 | +46 8 411 10 11 | |
Skandia | 0771 – 33 20 00 | +46 771 33 20 00 | |
SEB | 08 – 14 72 00 | +46 8 14 72 00 | |
Nordea | 08 – 402 57 10 | +46 8 402 57 10 | |
Handelsbanken | 020 – 41 12 12 | +46 8 41 12 122 | |
ICA Bank | 033 – 47 47 90 | +46 33 47 47 90 | |
Ikanobanken | 0476 – 88 000 | +46 476 88 000 | |
FOREX Bank | 0771 – 22 22 21 | +46 771 22 22 21 | |
Danske Bank | 0771 – 570 570 | +46 771 570 570 | |
Coop MedMera | 010 – 743 38 50 | +46 10 743 38 50 | |
EnterCard | 0771 – 24 15 00 | + 46 771 24 15 00 | |
Statoil | 08 – 14 72 00 | +46 8 14 72 00 | |
Länsförsäkringar Bank | 08 – 588 400 11 | +46 8 588 400 11 | |
OKQ8 | 020 – 65 65 65 | +46 8 506 811 10 | |
American Express | 0771 – 29 56 00 | +46 771 29 56 00 | |
Diners Club | 08 – 14 68 78 | +46 8 14 68 78 |
Viktigt att känna till om borttappade bankkort
Avtalen mellan en kortinnehavare (du) och en kortutgivare (banken) understryker vikten av att skydda kod och att aldrig förvara en kod tillsammans med ett kort. Tyvärr är det vanligare än man tror att folk har koden nerskriven nånstans på en lapp i plånboken. Det är ett typexempel på när du som kortinnehavare kan bli betalningsskyldig för inköp gjorda med ditt kort efter att du förlorat kortet.
Det är viktigt att så snabbt som möjligt anmäla kortet förlorat. Belopp som debiterats från kontot efter att du gjort en förlustanmälan är du som kontohavare inte skyldig att betala. Det gäller även om du varit oaktsam.