Spärra bankkort – telefonnummer att ringa

Om du har tappat bort eller blivit bestulen på ditt bankkort, betalkort eller kreditkort är det viktigt att du genast anmäler det till kortets utfärdare. I samband med att du fick ditt kort har du säkert också fått information om vad du ska göra vid en förlustanmälan. För att göra det enklare har vi här sammanställt en lista med de vanligaste svenska kortutgivarnas spärrtjänster.

Telefonnummer du ska ringa för att spärra ditt kort

Kortutgivare Telefonummer att ringa Länk
Från Sverige Från utlandet
Swedbank 08 – 411 10 11 +46 8 411 10 11
Skandiabanken 08 – 695 17 06 +46 8 695 17 06
SEB 08 – 14 72 00 +46 8 14 72 00
Nordea 08 – 402 57 10 +46 8 402 57 10
Handelsbanken 020 – 41 12 12 +46 8 41 12 122
ICA Bank 033 – 47 47 90 +46 33 47 47 90
Ikanobanken 0476 – 88 000 +46 476 88 000
FOREX Bank 0771 – 22 22 21 +46 771 22 22 21
Danske Bank 0771 – 570 570 +46 771 570 570
Coop MedMera 010 – 743 38 50 +46 10 743 38 50
EnterCard 0771 – 24 15 00 + 46 771 24 15 00
Statoil 08 – 14 72 00 +46 8 14 72 00
Länsförsäkringar Bank 08 – 588 400 11 +46 8 588 400 11
OKQ8 020 – 65 65 65 +46 8 506 811 10
American Express 0771 – 29 56 00 +46 771 29 56 00
Diners Club 08 – 14 68 78 +46 8 14 68 78

Viktigt att känna till om borttappade bankkort

Avtalen mellan en kortinnehavare (du) och en kortutgivare (banken) understryker vikten av att skydda kod och att aldrig förvara en kod tillsammans med ett kort. Tyvärr är det vanligare än man tror att folk har koden nerskriven nånstans på en lapp i plånboken. Det är ett typexempel på när du som kortinnehavare kan bli betalningsskyldig för inköp gjorda med ditt kort efter att du förlorat kortet.

Det är viktigt att så snabbt som möjligt anmäla kortet förlorat. Belopp som debiterats från kontot efter att du gjort en förlustanmälan är du som kontohavare inte skyldig att betala. Det gäller även om du varit oaktsam.